Aldebrő község Önkormányzati Képviselőtestületének
3/1990.(III.14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról[1]
I
Általános rendelkezések
Aldebrő község Önkormányzati Képviselőtestülete a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 44/A. §. (1) bekezdés, e) pontjában kapott felhatalmazás alapján szervezeti és működési szabályzatáról az alábbi rendeletet alkotja:[2]
1.§.
(1)[3] a, Az önkormányzat megnevezése: Aldebrő község Képviselő-testülete
b, Az önkormányzat székhelye és címe: 3353 Aldebrő Arany J. út. 1.
c, Az önkormányzat illetékességi területe: Aldebrő község közigazgatási területe
(2) Fő funkciói:
a, A faluközösség érdekeinek szem előtt tartásával önállóan, a lehető legszélesebb
nyilvánosságot teremtve intézi a közösség ügyeit.
b, Gondoskodik a közszolgáltatásokról.
c, Minden tevékenysége arra irányul, hogy Aldebrő fejlődjön, gyarapodjon, javuljon
az itt lakók életminősége.
(3)[4] a, Aldebrő község címere egyenesen álló, csücskös alapú, kék színű pajzsmező, felette
ó-arany színű ALDEBRŐ felirattal, a pajzsmező jobb oldalán, jobb felé
forduló barna színű szőlőmetsző kés, középen álló, barna színű stilizált dohány-
levél, bal oldalán zöld színű stilizált szőlőtőke
b, Községi pecsét leírása, használata:
A pecsét leírása a címerrel azonos, a képviselőtestületi ülések jegyzőkönyveire,
illetve az önkormányzat társadalmi szervekkel, különböző intézményekkel kötött
megállapodásaira kerül.
c, [5]Aldebrő község zászlaja tör- fehér színű, középen a község címerével, szélén
körben nemzeti színű zsinórozással.
(4)[6] a, Az önkormányzat lapja az ” Aldebrői Krónika , mely évente 3-4 alkalommal jele-
nik meg, összeállításáért a polgármester a felelős.[7]
b, Az önkormányzat lapját a lakosság, a képviselőtestület tagjai, a bizottsági tagok,
a település önkormányzati és nem önkormányzati intézményei térítésmentesen
kapják.
c, A lap 500 példányban jelenik meg.
d, A lapban meg kell jelentetni az önkormányzat rendeleteit, főbb döntéseit, melyek
a lakosság széles körét érinti
e, Az ” Aldebrői Krónika ” újságot évfolyamonként le kell fűzni és 4 évenként két
példányban be kell köttetni, s az egyik példányt az irattárban a másik példányt az
Általános Művelődési Központ könyvtárában kell elhelyezni. Ezzel is lehetőséget
kell biztosítani a település történetét feldolgozó kutatómunkához.
II.
A képviselőtestület szervezete, működése
2.§.
(1)[8] A képviselőtestület 3[9] települési képviselőből, alpolgármesterből és a polgármesterből áll.
(2) a, A képviselőtestület évente a munkatervben meghatározott számú, de legalább
hat ülést tart.
b, Össze kell hívni a képviselőtestületet, ha legalább kettő képviselő azt írásban kéri.
(3) A képviselőtestület üléseit a polgármester hívja össze, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri poszt egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén a korelnök képviselő jogosult és köteles az ülést összehívni.
a, A meghívót az ülés előtt legalább 7 nappal eljuttatja a képviselőkhöz.
A meghívó tartalmazza: aa: az ülés időpontját
ab: az ülés helyét
ac: a javasolt napirendeket
ad: az egyes napirendek előterjesztőinek nevét
b, A meghívóhoz mellékelni kell az írásos előterjesztéseket, a vonatkozó jogszabályok
jegyzékét, indokolt esetben kivonatát.
c, A képviselőkön kívül valamennyi ülésre meg kell hívni a községben működő pár-
tok elnökeit, a polgármesteri hivatal adott témában illetékes munkatársát.
d, Az egyes napirendi pontok tárgyalásához, – a képviselőtestület előzetes döntése
alapján meghívhatók mindazok, akiket az adott téma érint. / társadalmi szervezetek,
egyesületek, vállalatok vezetői /
e,[10] A képviselőtestület ülése nyilvános. A képviselőtestület zárt ülést tart választás,
kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi
eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi
ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele,
továbbá önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi , vagyonnyilatkozattal kapcsolatoseljárás[11] és kitüntetési ügy tárgyalásakor
f,[12] Zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat
tárgyalásakor, ha a tárgyalás üzleti érdeket sértene.
Zárt ülésen a képviselőtestület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén az
érintett és a szakértő vesz részt. Törvény előírhatja, mely esetben kötelező az
érintett meghívása.
g, Az ülésen megjelent állampolgárok az adott napirend tárgyalásához határozat-
hozatal előtt – a képviselők befejezték a véleménynyilvánítást – kaphatnak szót,
a levezető elnök köteles azt megadni.
h,[13] halaszthatatlanul rövid időben belül, de kisebb súlyú önkormányzati döntést igénylő ügyekben a képviselőtestület a következő eljárás szerint biztosított képviselői véleménynyilvánítást biztosító esetekben a képviselőtestület a hatáskörét a polgármesterre átruházza
- ha) Kisebb súlyú önkormányzati állásfoglalást, döntést igénylő kérdésekben, mely esetben a rendkívüli ülés összehívása is aránytalanul nagy időveszteséggel járna, s a rendkívüli ülésösszehívását az ügy súlya sem indokolja, polgármester e-mailben, és faxon kérheti meg a képviselők álláspontját az adott kérdésben, s ez alapján megállapítja a döntést.
- hb) Amennyiben a képviselők nem kifogásolják az önkormányzati álláspont, vagy döntés meghozatalának e formáját, a polgármester a képviselői e-mailek és faxok alapján megállapítja az eredményt, s az, az adott ügyre vonatkozóan a képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatáskörben hozott döntésnek minősül.
- hc) Ilyen formában nem lehet eljárni a minősített többségű, illetve a képviselőtestület hatásköréből át nem ruházható döntést igénylő ügyekben, vagy ha ezen eljárással szemben bármely települési képviselő, vagy az alpolgármester kifogást emelt.
hd)A fenti eljárás során hozott döntés határozatszáma az a nap, amikor valamennyi képviselő álláspontja ismertté válik, és a polgármester megállapítja az eredményt.
he)Ezen eljárás során hozott döntést a soron követező testületi ülés jegyzőkönyvében szerepeltetni kell, oly módon, hogy az elektronikus levelezés kinyomtatott példányait a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
(4) a, A képviselőtestület ülése előtt 7 nappal és 1 nappal a községben a hangos híradóval
annak időpontját, helyét és napirendjét ki kell hirdetni.
b, A meghívót a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a községben lévő hirdető-
táblákon is el kell helyezni.
c, [14]
(5)[15] A képviselőtestület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester
vezeti. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a jelenlévők
közül legidősebb képviselő.
(6) A képviselőtestület határozatképességét a polgármester, illetve a levezető elnök
számszerűleg állapítja meg. Akkor határozatképes az ülés, ha legalább 5 képviselő
jelen van.
(7) a, Az ülés napirendjére tett javaslatról vita nélkül határoz a testület.
b, [16]
c, Minden előterjesztés felett külön-külön vitát kell nyitni.
d, Az előadóhoz a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek
melyre a vitát megelőzően ad választ.
e, A tárgyalt témától függően a polgármester kezdeményezheti a hozzászólások
időtartamának korlátozását. Erről a testület vita nélkül dönt.
f, A vita lezárása után az előterjesztőt megilleti a válaszadás joga.
g, A szavazás előtt szót kell adni a jegyzőnek, amennyiben az előterjesztett javas-
lat törvényességével kapcsolatban észrevétele van.
(8)[17] Az ülés rendjének biztosítása a polgármester, illetve az ülést vezető feladata, melynek
érdekében:
a, köteles figyelmeztetni a hozzászólót, amennyiben eltért a tárgyalt témától vagy
másokat sértő, a tanácskozáshoz nem illő kifejezéseket használ
b, szólítsa fel a sértő kifejezések azonnali visszavonására
c, utasítsa rendre aki méltatlan magatartást tanúsít
d, amennyiben a rendbontás több ülésen ismétlődik, illetve a sértéseket nem vonja
vissza, a képviselőtestület megsértése miatt 10.000[18],[19] Ft-ig terjedő bírsággal sújtható
melyről a képviselőtestület minősített többséggel dönt
A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok részére megfelelő helyet biztosítunk.
Rendzavarás esetén a fenti szankciók rájuk is vonatkoznak azzal a különbséggel, hogy
esetükben rendbírság nem állapítható meg, a testület azonban dönthet arról, hogy a rend-
zavaróval szemben a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX törvény 142.§. (1) bek. b.
és c., pontjai szerinti rendzavarás szabálysértési feljelentést megteszi.[20]
(9 a, A polgármester először a vita során elhangzott határozati javaslatokat – az el-
hangzás sorrendjében – majd az előterjesztésben foglalt határozati javas-
latot bocsátja szavazásra.
b, A határozathozatalból kizárható – az akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy
személyesen érinti.
c, A határozathozatal egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással történik. / A jelen-
levő képviselők több mint felének igenlő szavazata szükséges./
d, A képviselőtestület titkos szavazást tart választás, kinevezés, vezetői megbízatás adása,illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása esetén. Zárt ülésen, további titkos szavazás elrendelésére bármely képviselő tehet javaslatot, melyről a testület
egyszerű többségű határozattal dönt.[21]
e, Minősített többség – a megválasztott képviselők több mint a felének igenlő szavazata
szükséges az alábbi ügyekben:
ea, SZMSZ elfogadása, módosítása
eb, a települési képviselő kizárása a döntéshozatalból, bírságolás a testület meg-
sértése miatt
ec, önkormányzati rendelet megalkotása
ed, a választási időszakra szóló / 4 év / gazdasági program elfogadása, a végre-
hajtásról szóló beszámoló elfogadása
ee, az éves költségvetés elfogadása
ef, helyi adók megállapítása
eg, hitelfelvétel, közalapítvány létrehozása, alapítványhoz csatlakozás
eh, településrendezési terv jóváhagyása
ei, önkormányzati társulás létrehozása, ahhoz való csatlakozás, abból való kilépés
ej,[22] intézmény, szervezet alakítása, megszüntetése, átszervezése
ek, közterület elnevezése, emlékmű felállítása
el, a község környezetének védelmével kapcsolatos döntés
em, önkormányzati jelképek, kitüntetések meghatározása, adományozása
en, érdekképviseleti szervhez való csatlakozás, abból való kilépés
eo, az önkormányzat feloszlatásának kimondásához
f, Névszerinti szavazást kell elrendelni:
fa, az önkormányzati tulajdonról való rendelkezésnél / elidegenítés, bérbeadás /
fb, hitelfelvételeknél
fc, intézmény, szervezet alapításánál, megszüntetésénél,
fd[23], az önkormányzat feloszlatásáról tartott szavazáskor
fe, illetve bármelyik képviselő javaslatára, esetenként is dönthet a névszerinti szavazás elrendeléséről [24]
g, A névszerinti szavazás úgy zajlik le, hogy a körjegyző egyenként névsor szerint
olvassa a képviselők nevét akik „igen”-el, vagy „nem”-el szavaznak.
h, A polgármester, ha a képviselőtestület döntését az önkormányzat érdekit sértőnek
tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt meg-
tárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be,
a képviselőtestület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.
(10) a, A települési képviselők a községet, a választópolgárokat érintő dolgokban kérdést
intézhetnek a testülethez, illetve interpellációs joguk van. Ezek előterjesztésére a
napirendek megtárgyalását követően kerülhet sor szóban vagy írásban.
b, Amennyiben a benyújtása írásban és az ülés előtt történik, a polgármester az
első napirendi pontban, – annak végén – köteles bejelenteni azok tárgyát.
c, A válaszadás szóban történik, ha a testület írásos választ tart szükségesnek, azt
a következő ülés anyagával meg kell küldeni és elfogadásáról is akkor történik
döntés.
d, A válasz elfogadásáról, illetőleg a szükséges intézkedések megtételéről először
az interpelláló nyilatkozik, majd a képviselőtestület dönt, egyszerű szótöbbséggel
e, A települési képviselő:
ea, [25]Kezdeményezheti, hogy a képviselőtestület vizsgálja felül a bizottságának, a
polgármesternek a képviselőtestület által átruházott hatáskörben hozott döntését.
eb,[26] Köteles részt venni a képviselőtestület munkájában.
ec,[27] A képviselőt tiszteletdíj illeti meg, melyet rendeletben kell meghatározni.[28]
(11) a, A képviselőtestület üléseiről jegyzőkönyvet kell vezetni, melyet az igazgatási
főelőadó vezet.
b, A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:
ba, a meghívót
bb, a jelenléti ívet
bc, az írásos előterjesztéseket
bd, a testület által alkotott rendeleteket
c, A jegyzőkönyveket mellékleteikkel minden évben be kell köttetni
d, A képviselőtestületi ülésekről készült jegyzőkönyveket mellékleteikkel együtt
egy-egy példányban a, körjegyzői irodában illetőleg a könyvtárban külön e
célra kialakított helyen el kell helyezni, hogy az érdeklődő állampolgárok ta-
nulmányozhassák.
Erről a lehetőségről a hangos hirdető útján és a hirdetőtáblákon tájékoztatni kell
a lakosságot. A jegyzőkönyvet az állampolgárok nem vihetik el
e,[29] A képviselőtestület üléséről hangfelvétel készül melyet 1 évig meg kell
őrizni.
(12) A képviselőtestület szükség szerint, de legalább évente 1 alkalommal falugyűlést
hív össze, melyen beszámol a választópolgároknak:
a, az adott évben végzett munkáról
b, a következő év gazdasági koncepciójáról
c, az általa alkotott rendeletek végrehajtásáról
d, a közmeghallgatáson felvetett panaszok orvoslásáról, a javaslatok hasznosításáról
e, az önkormányzati vagyon helyzetéről
(13) A[30] képviselőtestület évente 1 alkalommal közmeghallgatást
tart, ennek időpontját – figyelembe véve az állampolgárok elfoglaltságát – az éves
munkatervekben határozza meg.
b, Közmeghallgatást kell tartani:
ba, a következő évi költségvetés
bb, [31]
bc, nagyobb fejlesztés, beruházás tárgyalása előtt
c, Évente egy alkalommal találkozik az oktatási, közművelődési, egészségügyi, szociális
intézmények dolgozóival, a társadalmi szervezetek, egyesületek vezetőivel
a kölcsönös tájékoztatás céljából.
III.
A képviselőtestület bizottságai
3.§.
(1) Akkor hozható létre, ha a település, az önkormányzat előtt álló feladat azt megkí-
vánja.
(2) Létrehozásáról s képviselőtestület dönt.
(3) Ideiglenes bizottságot kell létrehozni az alábbi esetekben:
a, önkormányzati rendelet előkészítése
b, intézmény, szervezet, létrehozása, megszüntetése
c, választási időszakra szóló gazdasági program összeállítása
(4)[32] a, A képviselőtestület a szociálpolitikai feladatai ellátásának hatékonyabbá
tétele, a társadalmi nyilvánosság biztosítása érdekében létrehozza a Szociálpolitikai
Társadalmi Bizottságot.
b, A bizottság feladata a képviselőtestület hatáskörébe tartozó ügyek véleményezése,
döntés előkészítése és a javaslattétel.
c, Véleményezi a képviselőtestület elé kerülő szociálpolitikai előterjesztéseket,
delet és határozat tervezeteket.
d, A bizottság ügydöntő jogkörrel nem rendelkezik.
e, A bizottság elnökét és hat tagját a képviselőtestület bízza meg határozatlan idő-
tartamra.
f, A bizottság tagjai javadalmazás nélkül végzik munkájukat.
g, A bizottság álláspontját a képviselőtestületi üléseken a bizottság elnöke képviseli,
akadályoztatása esetén az általa felkért testületi tag.
h, A bizottság működésével kapcsolatos adminisztrációs feladatokat a körjegyzőség
látja el.
(5)[33] a, A polgármester illetményére mindenkor 3 fős bizottság tesz javaslatot, melynek
elnöke az a korelnök képviselő aki nem lehet az alpolgármester.
b, A bizottság további két tagját a korelnök kéri fel a települési képviselők
közül.
(6)[34] A képviselőtestület az összeférhetetlenségi, valamint a vagyonnyilatkozattételi ügyekkivizsgálására 3 fős bizottságot alakit.
(7) A bizottság feladata a /6/ bekezdésben meghatározott ügyekben felmerült kérdések kivizsgálása és határozati javaslat elkészítése a képviselőtestület részére.
(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha kezdeményező a hiánypótlásnak 15 napon belül nem tesz eleget, vagy a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan a vagyonnyilatkozattételi bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.
(9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást, adatot tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezést a vagyonnyilatkozattételi bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
Polgármester, alpolgármester, jegyző
4.§.
(1) A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban[35] látja el.
A polgármester minden év lezárásával számot ad munkájáról a képviselőtestületnek
és a választópolgároknak.
(2)[36],[37] Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait. Az alpolgármestert
megbízatása tartamára tiszteletdíj illeti meg, melyet a törvényben meghatározott keretek
között a képviselőtestület állapít meg.
(3)[38] a, A képviselőtestület az alábbi ügyek vitelére, felügyeletére tanácsnokokat választ:
a, oktatás, közművelődés, sport
b, egészségügyi ellátás, szociális feladatok
c, infrastruktúra
d, kistermelés, gazdálkodás, környezetvédelem
A tanácsnok vezetésével történik az adott ügykörben az önkormányzati elképzelések
kidolgozása, megvalósítása, értékelése.
b, [39]
(4) A körjegyző teendői az önkormányzat munkájával kapcsolatban:
a, tanácskozási joggal részt vesz a képviselőtestület ülésein
b, összeállítja a testületi ülések anyagához kapcsolódó jogszabályok jegyzékét,
szükség esetén kivonatát
c, a képviselőtestületi üléseken röviden tájékoztatást ad a Polgármesteri Hivatal
munkájáról
A Polgármesteri Hivatal
5.§.
(1) A hivatal elnevezése: Aldebrő és Tófalu Községek Körjegyzősége
3353 ALDEBRŐ, ARANY JÁNOS ÚT 1.
A Körjegyzőség[40] épületén az elnevezést feltüntető ovális táblát kell elhelyezése,
közepén település címerével.[41]
(2) A hivatal munkarendje: Hétfő- csütörtök: 7.30 – 16.00
Péntek : 7.30 – 13.30
(3)[42]
- a) A körjegyző hétfőn, szerdán és pénteken az Aldebrői Polgármesteri Hivatalban, kedden és csütörtökön a Tófalui Polgármesteri Hivatalban tart ügyfélfogadást teljes munkaidőben.
- b) Hétfői munkanapokon az igazgatási előadó, szerdán és pénteken az adóügyi előadó tart ügyfélfogadást teljes munkaidőben Tófalu Polgármesteri Hivatalban.
- c) Aldebrő Polgármesteri Hivatalban is teljes munkaidőben biztosított az ügyfélfogadás.
- d) Betegség vagy szabadságolás, ill. kiküldetés miatti távollét esetén a körjegyző feladata biztosítani, hogy mindkét Hivatalban legyen ügyfélfogadás.
- e) A körjegyző és az előadók az ügyfélfogadás, ill. a helyszínen kötelesek a hozzájuk forduló állampolgároknak a szükséges felvilágosítást megadni, az ügyfelek beadványait átvenni, a helyben intézhető ügyeket szakszerűen elintézni.
Körjegyzőség
6.§.
(1) Aldebrő és Tófalu községek értelmében körjegyzőséget
alkotnak melynek székhelye Aldebrő.[43]
(2) A körjegyzőségről a két Önkormányzat külön megállapodást fogadott el.
(3) A körjegyző évente egy alkalommal beszámol a képviselőtestületnek az általa végzett
munkáról, a munkaköri leírásban foglaltak teljesítéséről.
Társulások
7.§.
(1)[44]
(2) Részt vesz a Tarna- menti Kistérségi Társulás tevékenységében.
(3) Részt vesz az Önkormányzatok Mátrai Szövetsége tevékenységében
(4)[45] Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatási feladatait a Füzesabonyi Többcélú Kistérségi Társuláshoz csatlakozva, az ennek keretében létrejövő szolgálat útján látja el. A gyermekjóléti szolgáltatás biztosításának módját és kereteit az erről kötött Társulási Megállapodás és a szervezetre vonatkozó szabályzatok határozzák meg.
(5)[46] Az önkormányzat a belső ellenőrzési feladatait a Füzesabonyi Többcélú Kistérségi Társuláshoz csatlakozva, annak belső ellenőri szervezetével biztosítja. A belső ellenőrzési szervezet működésének módját és feladatait a Társulási Szerződés, illetve a szervezetre vonatkozó szabályzatok határozzák meg.”
(6)[47] Alapfokú közoktatási feladatait az Aldebrő, Feldebrő, Kápolna és Tófalu községek önkormányzatai által alakított közoktatási társulás keretében látja el, melynek székhelye Aldebrő
(7) Óvodai ellátási feladatait az Aldebrő, Erdőtelek, Kápolna és Tófalu községek önkormányzatai által alakított közoktatási társulás keretében látja el, melynek székhelye Kápolna.
(8) Időskorúak nappali szociális ellátási feladatai közül, a szociális étkeztetés, időskorúak nappali ellátása, házi szociális gondozás, illetve jelzőrendszeres segítségnyújtási feladatait az Aldebrő, Dormánd, Füzesabony, Kápolna és Tófalu települések önkormányzatai által létrehozott társulás keretében látja el, melynek székhelye: Füzesabony
(9) Mikro térségi területfejlesztési feladatait az Aldebrő, Feldebrő, Kál, Kápolna, Kompolt, Nagyút, Tarnaszentmária, Tófalu és Verpelét községek önkormányzatai által alakított Tarna menti Kistérségi Területfejlesztési Társulás keretében látja el, melynek székhelye Aldebrő
Az önkormányzat költségvetése
8.§.
(1) A képviselőtestület az éves költségvetésről önkormányzati rendeletet alkot a kö-
vetkezők szerint:
a, A gazdálkodási előadó a polgármesterrel közösen tervezetet készít, amely tartalmazza
a bevételeket és azon kiadásokat, amelyeket a kötelező feladatok ellátására kell fordítani.
Külön tervet készítenek a felmerült fejlesztési, beruházási igényekről ( több változatban,
különböző sorrendeket figyelembe véve )
b, [48]
c, Ezt követően közmeghallgatást kell tartani.
d, A költségvetési évet követően a polgármester zárszámadási rendeletet terjeszt a
képviselőtestület elé.
(2)[49] A költségvetés készítése során stratégiai tervet kell készíteni, melyben fel kell tüntetni a korábbi évek bevételeit és kiadásait és ennek segítségével kell megtervezni az elkövetkező év várható kiadásait és, hogy milyen bevételek irányozhatók elő.
A stratégiai tervre vonatkozó részletes szabályozást e rendelet 1.) számú függeléke tartalmazza
Az önkormányzati rendeletalkotás szabályai
9.§.
(1) A képviselőtestület a törvény által nem szabályozott helyi viszonyok, a község mű-
ködését, a lakosság életkörülményeit érintő kérdések rendezésére, illetve törvénybe
foglalt felhatalmazás alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2 A rendeletalkotást kezdeményezheti:
a, települési képviselő
b, a képviselőtestület tanácsnoka, bizottsága / ideiglenes /
c, helyi társadalmi szervezet vezető testülete
d, a körjegyző
e, népi kezdeményezés útján a lakosság
(3) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, aki azt a legközelebbi testű-
leti ülésen köteles előterjeszteni.
(4) A testület ideiglenes bizottságot hoz létre, megfogalmazza a főbb elveket, meghatá-
rozza az egyeztetés, a vitára bocsátás rendjét, időbeosztását.
(5)[50]
(6) A rendelet elfogadásáról a képviselőtestület ezután dönt. A rendelet hiteles szöveget
a körjegyző szerkeszti, s köteles gondoskodni hatályosságáról is.
(7) Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni.
(8) [51]
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
9./A. §.
(1) A helyi népszavazást kezdeményezheti:
a, legalább kettő települési képviselő
b[52], bizottsága / ideiglenes /
c, helyi társadalmi szervezet vezető testülete
d, legalább 100 választópolgár
(2) A népszavazást a polgármesternél kell kezdeményezni, aki ezt követő 30 napon belül
köteles a képviselőtestület elé terjeszteni, amely dönt annak kiírásáról.
(3) A helyi népszavazás témájáról minden választásra jogosult polgárt írásban értesíteni
kell. Ezenkívül hirdetőtáblákon és hangos hirdetés utján is tájékoztatni kell a la-
kosságot.
(4) A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben az vehet részt, aki a helyi önkormányzati
választáson választójogosult.[53]
/5/ [54] A helyi népszavazás lebonyolításával a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek
választásáról szóló törvénynek a választók nyilvántartásáról, a szavazókörökről, a választási
szervekről, a szavazásról szóló rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
A helyi népszavazás eredményéről a helyi választási bizottság tájékoztatja a képviselőtestüle-
tet.
(6) Népi kezdeményezés útján a képviselőtestület elé akkor terjeszthető hatáskörébe
tartozó ügy, amennyiben azt legalább 40 / negyven / választópolgár kezdeményezi.
(7) A testület a népi kezdeményezés tárgyalásáról 30 napon belül dönt.
Záró rendelkezések
10.§.
(1) Ezen szabályzat 1990. december 15.-én lép hatályba.
(2) Kihirdetéséről a körjegyző[55] gondoskodik.
(3)[56] A polgármester 1996. évben értékelést terjeszt a képviselőstület elé az SZMSZ
érvényesüléséről.
(4)[57] A körjegyző feladata az SZMSZ egységes szerkezetbe foglalása, folyamatos vezetése,
kiegészítése.
(5) A Szervezeti és Működési Szabályzatot a Polgármesteri Hivatalban és a községi
könyvtárban tekinthetik meg a település polgárai.
Farkas László Márton Dr. Dobos László sk.
polgármester körjegyző
Záradék: Fenti szabályzatot Aldebrő község Önkormányzati Képviselőtestülete 1990
december 13.-i ülésén fogadta el.
Egységes szerkezetbe foglalva, hatályossága átvizsgálva:
Aldebrő, 2003. március 11.
Gulyás Imre sk.
körjegyző
Záradék: Egységes szerkezetben, hatályos: 2011. április 22.
Gulyás Imre sk.
körjegyző
1.sz. melléklet [58]
Az önkormányzat költségvetése során használt szakfeladatok jegyzéke
(törzsadattári bejegyzéshez)”
2009. december 31-ig hatályos |
2010. január 1-től hatályos |
||
014034 |
Kisegítő mezőgazdasági szolgáltatás |
813000 890441 890442 890443 |
Zöldterület kezelés Közcélú foglalkoztatás Közhasznú foglalkoztatás Közmunka |
452025 |
Helyi közutak, hidak alagutak létesítése, felújítása |
421100 |
Út, autópálya építése |
631211 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
522110 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
701015 |
Saját vagy bérelt ingatlan hasznosítása |
682001 682002 |
Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése |
751153 |
Önkormányzati és többcélú kistérségi társulás igazgatási tevékenysége |
841126 841112 |
Önkormányzati és többcélú kistérségi társulás igazgatási tevékenysége Önkormányzati jogalkotás |
751164 |
Helyi kisebbségi ön kormányzatok igazgatási tevékenysége |
841127 |
Települési kisebbségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége |
751175
|
Országgyűlési választással kapcsolatos feladatok végrehajtása
|
841114 841117 841118 |
Országgyűlési képviselő-választáshoz kapcsolódó tevékenységek Európai parlamenti képviselő-választáshoz kapcsolódó tevékenységek Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek |
751186
|
Önkormányzati választással kapcsolatos feladatok végrehajtása |
841115 841116 |
Önkormányzati képviselő-választáshoz kapcsolódó tevékenységek Országos, települési és területi kisebbségi önkormányzati választásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
751845 |
Város és községgazdálkodási szolgáltatás |
841403 |
Város és községgazdálkodási máshová nem sorolható szolgáltatások |
751856 |
Települési vízellátás |
841403 |
Város és községgazdálkodási máshová nem sorolható szolgáltatások |
751867 |
Köztemető fenntartási feladatok |
960302 |
Köztemető fenntartás és működtetés |
751878 |
Közvilágítási feladatok |
841402 |
Közvilágítás |
751922 |
Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolása |
841901 |
Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolása |
751966 |
Önkormányzati feladatra nem tervezhető elszámolások |
841901 |
Önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások elszámolása |
751999 |
Hitelek elszámolásai |
649000 |
Egyéb pénzügyi közvetítés |
851297 |
Védőnői szolgálat |
869041 |
Család- és nővédelmi, egészségügyi gondozás |
852018 |
Állategészségügyi tevékenység |
750000 |
Állat-egészségügyi ellátás |
853233 |
Házi segítségnyújtás |
||
853255 |
Szociális étkeztetés |
||
853266 |
Nappali szociális ellátás |
881011 |
Idősek nappali ellátása |
853311 |
Rendszeres szociális pénzbeli ellátások |
882111 882113 882115 882116 882119 |
Rendszeres szociális segélyezés Lakásfenntartási támogatás normatív alapon Ápolási díj alanyi jogon Ápolási díj méltányossági alapon Óvodáztatási támogatás |
853333 |
Munkanélküli ellátások |
882111 |
Rendszeres szociális segélyezés |
853344 |
Eseti pénzbeli szociális ellátások |
882122 882123 882125 882129 882202 882203 |
Átmeneti segély Temetési segély Mozgáskorlátozottak támogatása Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások Közgyógyellátás Köztemetés |
902113 |
Települési hulladékok kezelése |
382101 |
Települési hulladékok kezelése |
921925 |
Egyéb szórakoztatási és kulturális tevékenység |
932919 |
Máshová nem sorolt egyéb szórakoztatási tevékenység |
841401 |
Önkormányzatok közbeszerzési eljárásainak lebonyolításával összefüggő szolgáltatások |
[1] A rendelet címét pontosította a 17/2003.(XII.19.) ör, hatályos 2003. december 19-től. [2] Ezen felhatalmazást beiktatta a 7/2011.(IV.21.) ör., hatályos 2011. április 22.-től [3] Módosította a 3/1999.(III.18.) önkormányzati rendelet, hatályos 1999. április 1-től [4] Beiktatta az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [5] Beiktatta az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [6]A 4. bekezdést beiktatta a 3/1999.(III.18.) önkormányzati. rendelet, hatályos 1999 április 1.-től [7] A polgármester felelősségét megállapító mondatrészt beiktatta az 1/2007.(II.02.) önkormányzati rendelet, hatályos 2007.02.02-től [8] Módosította az 1/1995.(I.27.) önkormányzati. rendelet, hatályos 1995. január 30-tól. [9] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011.április 22-től [10] Módosította az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [11] Beépítette a 8/2004.(V.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2004. május 21-től [12] Módosította az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [13] Beiktatta a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011 április 22-től [14] Hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet 2011. április 22-től [15] Módosította az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet., hatályos 1995. január 30-tól [16] Hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet 2011. április 22-től [17] A rendzavaró képviselőtől a szó megvonásának a lehetőségét, ill. távozásra felszólításának lehetőségét hatáylon kívül helyzte a 3/1999.(III.28.) önkormányzati rendelet, hatályos 1999. április 1.-től [18] 1.000 Ft-ról 5.000 Ft-ra emelte az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995 január 30.-tól [19] 5.000 Ft-ról 10.000 Ft-ra emelte az 1/2007.(II.02.) önkormányzati rendelet, hatályos 2007. 02. 02.-től [20] Beiktatta a 8/2004.(V.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2004. május 21-től. [21] Az utólsó mondatot beiktatta a 8/2004.(V.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2004. május 21-től. [22] Az „átszervezezésre” vonatkozó kitétellel módosította az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30. [23] Bekitatta az 1/1995.(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos, 1995. január 30.-tól [24] Módosította az 1/2007.(II.02.) önkormányzati rendelet, hatályos 2007.02.02.-től [25] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [26] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [27] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [28] A korábbi polgármesteri illetmény 5%-ra vonatkozó szabályozást módosította a 8/2004.(V.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2004. május 21-től [29] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [30] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22-től [31] Hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet 2011. április 22-től [32] Megállapította a 3/1999.(III.18.) önkormányzati. rendelet, hatályos 1999 április 1-től. [33] Megállapította a 3/1999.(III.18.) önkormányzati rendelet, hatályos 1999 április 1-től. [34] A (6),(7),(8) és (9) bekezdéseket beiktatta a 10/2002.(X.30.) önkormányzati rendelet, hatályos 2002. október 30-től [35] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22-től. [36] Módosította az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, mely szerint az alpolgármester tiszteletdíja a polgármester tiszteletdíjának 10%-a, hatályos 1995. január 30-tól [37] Módosította a 3/1999.(III.18.) önkormányzati rendelet, mely szerint az alpolgármesteri tiszteletdíj mértéke a miniszteri ill. 10.%-a [38] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [39] A korábbi polgármesteri illetmény 8%-ra vonatkozó szabályozást hatályon kívül helyezte a 8/2004.(V.21.) önkormányzati rendelet hatályos 2004. május 21-től [40] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22-től [41] Módositotta a 18/2004.(XII.21.) önkormányzati rendelet. hatályos 2004. dec. 21-től. [42] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22-től [43] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22-től [44] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22-től [45] Módosította a 10/2005.(XI.18.) önkormányzati rendelet , hatályos 2005. nov.18-tól [46] Módosította a 10/2005.(XI.18.) önkormányzati rendelet, hatályos 2005. nov.18-tól [47] A (6), (7), (8) és (9) bekezdéseket beiktatta a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22-től [48] Hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet 2011. április 22-től [49] Beiktatta a 8/2010.(VII.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2010, július 21-től. [50] Hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet 2011. április 22-től [51] Hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet 2011. április 22-től [52] A képviselőtestület tanácsnokára vonatkozó szabályozást hatályon kívül helyezte a 8/2004.(V.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2004. május 21-től [53] A korábbi (4) bek. szerinti szabályozást módosította a 8/2004.(V.21.) önkormányzati rendelet , hatályos 2004. május 21-től. [54] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [55] Módosította a 7/2011.(IV.21.) önkormányzati rendelet, hatályos 2011. április 22.-től [56] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [57] Beiktatta az 1/1995(I.27.) önkormányzati. rendelet, hatályos 1995. január 30-tól [58] Beiktatta a 13/2009.(XII.11.) önkormányzati rendelet, hatályos 2009. december 11-től